قبل از اینکه بخواهیم از تخصص و مهرات مجموعه متدکس در مورد طراحی غرفه نمایشگاهی برایتان سخن بگوییم ترجیح می دهیم ابتدا در مورد وازه نمایشگاه و موارد مربوط به آن کمی برایتان بنویسیم.پدیده نمایشگاه در قرن 19 میلادی متولد شد و این نیاز از آنجا شکل گرفت که هر روز تعداد کالاهای تولیدی و تنوع انها رو به افزایش بود و می بایست روش های جدیدی را برای عرضه کردن انها به متشری پیدا می کردند.از این رو به این فکر افتادند تا در مکانی عمومی به صورت یکجا ازتمامی کالاها و خدمات خود در مدت زمانی مشخص برای متقاضیان رونمایی کنند و واژه نمایشگاه از ان تاریخ به بعد بوجود آمد.
در ایران قدمت نمایشگاه ها به حدود چهل تا پنجاه سال قبل باز می گردد و امروزه شاهد هستیم که در سطح کشور و در شهر ستان های مختلف نمایشگاه های مختلفی در حال برگزاری هستند و برخی از آنها حتی در سطح بین الملی می باشند.با زیاد شدن نمایشگاه ها در داخل کشور نیاز به طراحی غرفه های نمایشگاهی هر روز بیش از پیش احساس می شود و از این رو شرکت های طراحی و معماری داخلی سعی کرده اند تا در این زمینه نیز به ایفای نقش بپردازند و بر اساس نیازهای مشتریان خود به طراحی محیط نمایشگاه بپردازند.متاسفانه موضوعی که به شکل بسیار واضح در میان نمایشگاه های برگزرا شده در سطح کشور به چشم می خورد این است که با توجه به متفاوت بودن موضوعات نمایشگاهی اما شاهد هستیم که عملا در نوع طراحی غرفه نمایشگاه تغییرات چندانی ایجاد نمی شود و تقریبا از یک الگوی ثابت برای تمامی نمایشگاه ها در حال استفاده هستیم.
یک طراح غرفه های نمایشگاهی باید در نظر داشته باشد فضایی که به عنوان محیط نمایشگاه در اختیار دارد باید به گونه ای طراحی شود که مردم بتوانند به راحتی از بخش های مختلف آن دیدن نمایند .در این خصوص طراح باید دو مفهوم فضا و نمایش را در نظر بگیرد. البته اینکه چه تعریفی از فضا در ذهن طراح می گذرد نیز جای تامل دارد و باید دید او به این مووع چگونه می نگرد.اگر بخواهیم از فضا درک قابل توجهی داشته باشیم معمولا باید انرا در تقابل با یک ماهیت مادی محک بزنیم.در فرهنگ لغت آکسفورد اینچنین آمده است که :کیفیت تهی بودن وبزرگ بودن به نحوی که بتوان در آن آزادانه حرکت کرد.
در طراحی غرفه نمایشگاه باید با توجه به موضوعی که قرار است در ان محط برگزرا شود و با توجه به میزان بزرگی محیط اقدام به طراحی و خلق اثر نمود.این بسیار مهم است که غرفه نمایشگاهی ما به گونه ای طراحی شود تا بینندگان بتوانند به خوبی از کالاها و خدمات ما دیدن نمایند.در واقع اصل و فلسفه نمایشگاه نیز بر این تعریف استوار است که در محیط غرفه هدف نمایش دادن کالا و یا خدماتی است برای مردم و بازدیدکنندگان. هدف از این بازدید یا لذت بردن انها است و با اطلاع رسانی و آگاه کردن آنها.
در واقع می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که هدف از طراحی غرفه های نمایشگاه ایجاد فضایی است که بتوان به صورت خلاقانه و متفاوت به نمایش کالاها و خدمات خود پرداخت.هدف این است که با نواوری و به کارگیری تکنولوژی روز دنیا به بالا رفتن آمار فروش کمک کرد.اما در زیر می خواهیم به نکات و موارد مهمی بپردازیم که می توانند در طراحی غرفه نمایشگاهی نقشی موثر و تایین کننده داشته باشند :
شاید به عنوان اولین قدم و یا نکته که باید قبل از برپا کردن نمایشگاه به ان توجه داشت این است که در کدام منطقه از بافت شهری قرار است چنین اتقاقی رخ دهد.
اما دومین نکته مهم که نباید از دید طراحان پنهان بماند این است که نوع عملکرد این گونه فضا ها و نقشی که دارند چیست که باعث خواهد شد تا انها را از سایر عملکردهای شهری متمایز نمایند.
نکته سوم و بسیار مهم در طراحی غرفه های نمایشگاهی در نوع فضای بیرونی انها و محیط درونی انها است.در واقع فرم نمایشگاه که بیشتر از بیرون دیه می شود و عملکرد ان که بیشتر باز می گردد به نوع طراحی داخای محیط بسیار مهم و حائز اهمیت هستند.
و اما نکته مهم دیگری که باید به ان دقت داشت این است که به چه میزان فن اوری های جدید و برتر در طراحی و عملکرد محیط نمایشگاه می تواند تاثیر گذار باشد.
بی شک مهمترین نقشی که از طراحی غرفه های نمایشگاه انتظار می رود این است که در هر دوره که برگزار می شوند باید آخرین دستاوردهای تکنولوژی در زمینه های گوناگون را به بینندگان به خوبی معرفی نمایند و در واقع این پلی خواهد بود برای گسترش تجارت در زمینه های نو و فن آوری های جدید.پس با توجه به کلیدی بودن این موضوع بسیار مهم است که در قدم اول نوع طراحی به چه شکل صورت پذیرد تا بتواند در اولین قدم به حداکثر موفقیت دست یافت.
اما در طراحی غرفه نمایشگاهبه هر حال اهدافی وجود خواهند داشت که یم توان به مهمترین و پایه ای ترین انها اینگونه اشاره کرد:
1-ایجاد یک نواوری در مواد و مصالحی که برای ساخت محیط قرار است استفاده شود.
2-کاهش دادن از مواد ساختمانی در ساخت فضا و استفاده از تکنولوژی های روز و مدرن در این زمینه و افزایش فضا به روش های مدرن
البته هر دو مورد را می توان به نوعی تابعی از میزان تکنولوژی در اختیار داشته دانست و باید دید در این زمینه تا کجا می توان پیش رفت.البته در نهایت هدف اصلی بالا رفتن بهره برداری اقتصادی حداکثری از فضای موجود است.
اما فارغ از اینکه محیط های نمایشگاهی با چه تکنولوژی و در چه زمانی ساخته شده اند می توان چند ویژگی عمومی همه آنها را به شرح زیر عنوان کرد :
در طراحی غرفه نمایشگاهی همیشه آینده محوری وجود داشته و این دقیقا نقطه مقابل سنت گرایی بوده است.هیچ گاه در هیچ یکی از بافت های بوجود امده برای نمایشگاه ها هیچگونه پیوندی با گذشته نبوده و اصلا در این مورد هیچگونه اصررای هم نخواهد بود و در عوض در نقطه مقابل ان هم قرار داشته و سعی داشته است تا با ایجاد حس آینده نگری و واقعیت بخشیدن به آن رو به سمت جلو حرکت نماید
لوکوربوزیه در طراحی غرفه ی فرانسه در نمایشگاه سان فرانسیسکو ۱۹۳۴ با انتفاد از شیوه های سنتی ساختمان اظهار داشت :”نمایشگاه های قرن اخیر به سطح یک کعکاری غیر منطقی سقوط کردند به طوری که به بیننده تصور خیالی یک کاخ یا خانه ی واقعی را میدهند.ولی فکر میکنم که باید سنت نمایشگاه های قرن نوزدهم را دنبال کنیم (نمایشگاه آهن وشیشه)خلق یک فضای قابل نمایش که دعوت به تماشا بکند وهمزمان با ئ جمعیت احساس وهیجان معماری رانیز به آنها عرضه کند یا در حل مسائل نمایشگاه صداقت به کار رود.
درباره این سایت